De weg naar Loeffen VvE Beheer

Bijgewerkt op: 26 okt. 2021

In deze blog vertelt Mark hoe Loeffen VvE Beheer is ontstaan. Wij volgen zijn reis van de opleiding als bouwkundige tot zijn eigen bedrijf Loeffen VvE Beheer.


Gesprek gevoerd en vastgelegd door L. Cijfers


Sinds wanneer bestaat Loeffen VvE Beheer?

Loeffen VvE Beheer bestaat in de huidige vorm sinds maart 2021, maar het bedrijf aan zich heeft een geschiedenis van meer dan 10 jaar. Loeffen VvE Beheer was oorspronkelijk bekend onder de naam Kiesenberg VvE Beheer. Kiesenberg VvE Beheer was wederom onderdeel van Administratiekantoor Kiesenberg, dat is opgericht in 1989.


Hoe ontstond het idee een eigen bedrijf op te zetten?

Ik speelde al een aantal jaren met de gedachte mijn eigen bedrijf te beginnen. Eind 2020 kwam ik op LinkedIn de heer Kiesenberg tegen en nodigde hem uit om kennis met elkaar te maken. Ik was vooral benieuwd naar zijn ervaringen als ondernemer uit Gouda in de VvE wereld. Kort daarna hebben wij een keer op zijn kantoor in Gouda afgesproken. Vrij snel kwam tijdens het gesprek de mogelijkheid ter sprake dat ik een rol zou kunnen spelen in zijn bedrijf. Hij wilde zijn werkend leven gaan afbouwen en daarom opzoek naar een mogelijkheid zijn VvE portefeuille ergens onder te brengen. Hier was ik natuurlijk gelijk enthousiast over.

Vond je de stap richting je eigen onderneming niet spannend?

Ja en nee. Ja omdat ik op dat moment een veilige baan had met een goed salaris en een mooie leaseauto . De overgang van loondienst tot zelfstandigheid zou natuurlijk van invloed zijn op het inkomen van mijn gezin. Gelukkig was mijn vrouw heel erg enthousiast over het idee. En onze kinderen Lukas (net 1) en Mara (net 3 jaar) zijn gelukkig nog veel te klein om zich ergens zorgen over te maken (lacht). Tegelijk had ik ook veel vertrouwen dat het wel goed zou komen. Ik heb de laatste 10 jaar de meest uiteenlopende dingen mogen doen in het VvE vak en heb een gezond netwerk. Dus het voelde ook als een goed moment om nu de sprong in het diepe te wagen.

Wat voor ervaring op het gebied van VvE’s breng jij mee?

Mijn eerste aanraking met VvE beheer, op professioneel gebied dan, was bij Grontmij (nu Sweco Nederland). In 2013 ben ik daar als VvE manager op het kantoor in Houten begonnen. Daar heb ik echt de basis geleerd: vergaderingen voorzitten, contact met bestuur, technisch onderhoud. In 2015 heb ik de overstap naar Verwey Vastgoed in Rotterdam gemaakt. Verwey had in deze tijd een van de snelgroeiende VvE portefeuilles in de hele Randstad. Wij werden vaak gezien als dé expert op het gebied van VvE beheer van complexe nieuwbouwprojecten. Er hing een heel leuke energie en wij waren met veel toonaangevende projecten bezig. Ik had bijvoorbeeld De Rotterdam in mijn portefeuille en later de Pontsteiger in Amsterdam. In die tijd heb ik ook veel mogen meedenken met projectontwikkelaars. Zo was ik bijvoorbeeld nauw betrokken bij de oprichting van de VvE Park Hoog Oostduin.

Vond je het leuk deze “high-end” objecten te beheren?

Zeker! Maar ik zeg ook altijd, een VvE blijft een VvE. De basis is altijd dezelfde. De akte van splitsing is leidend en een goede vertrouwensband tussen het bestuur en de beheerder is essentieel.

Hoe ging het verder na 2015?

Door de groei die Verwey Vastgoed doormaakte, kreeg ik de kans een actievere rol te spelen in de ontwikkeling van de afdeling VvE beheer. Eerst als teammanager en later als afdelingshoofd. Voor de fusie tussen Verwey en MVGM had de VvE afdeling van Verwey Vastgoed circa 20 medewerkers en draaiden wij samen een portefeuille van circa 400 VvE’s met in totaal circa 20.000 appartementsrechten.

Wat ging je na de fusie tussen Verwey en MVGM doen?

Na de fusie eind 2018 heb ik een tijd als Manager Innovatie en Kwaliteit van MVGM VvE gewerkt. Ook dat was een boeiende tijd omdat ik op strategisch niveau mee kon denken over de visie van MVGM op VvE beheer. In deze tijd hebben wij bijvoorbeeld onderzocht hoe wij de ervaringen van onze klanten met onze dienstverlening kunnen evalueren en verbeteren. Als MT-lid voor kwaliteit was ik ook verantwoordelijk voor de SKW certificering van MVGM VvE. Om ervoor te zorgen dat wij goed door de certificering heen komen, hebben wij bijvoorbeeld een proces- en kwaliteitshandboek ontwikkeld. Terwijl ik het nog steeds naar mijn zin had in VvE land, begon het wel te kriebelen om een keer iets anders te proberen. Toen kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als Managing Director bij de James Company.

Hoe zag je werk bij de James Company eruit?

De James Company is een dochteronderneming van MVGM en levert diensten voor woongebouwen, vaak in het luxe segment. Dit zijn bijvoorbeeld servicemedewerkers en vakmensen op locatie. Als managing director zette ik samen met de concept manager de koers uit voor het bedrijf. Bij de James Company heb ik met name geleerd hoe belangrijk persoonlijk contact en het concept (het “gevoel”) achter het beheer van een gebouw is. VvE management wordt vaak als droog en technisch gezien, terwijl vaak de kleine dingen een verschil maken: staan de fietsen voor de ingang er netjes bij? Loop je als VvE manager af en toe een rondje door het gebouw en maak je een praatje met bewoners of het bestuur?

En toen van de James Company naar Loeffen VvE Beheer?

Na een jaar bij de James Company begon het weer te kriebelen. MVGM is een grote organisatie, waar het soms lastig kan zijn iets in beweging te krijgen. Ik wilde zelf mijn eigen koers kunnen uitzetten. Ook miste ik de technische kant van het VvE werk. In de tijd bij MVGM heb ik veel mooie ervaringen mogen opdoen, waarvoor ik MVGM heel dankbaar ben. Maar ik voelde dat het tijd was “mijn eigen ding” te gaan doen.

Wilde je altijd al je eigen bedrijf starten?

Mmhhh… Ik had altijd al de drang dingen zelf in de hand te nemen. Toen ik klein was noemde mijn oma mij altijd de “kleine directeur” (lacht). Dus wie weet, misschien had zij al voorzien dat ik ooit voor mezelf zou beginnen. Nu dat ik daadwerkelijk ben gestart, merk ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het laten groeien van mijn eigen bedrijf geeft zoveel energie. Het contact met de klanten en opdrachtgevers, samen nadenken over hoe wij dingen beter kunnen maken, processen goed inrichten zodat de administratie goed draait. Ik krijg er gewoon heel veel energie van.

Op je website geef je aan dat jij je onderscheidt door je technische expertise. Hoe bedoel je dat?

Dat klopt. Ik ben van oorsprong bouwkundig opgeleid. In mijn vriendenkring sta ik bekend als de handige klusser. Gebouwen en met name hoe zij worden onderhouden hebben gewoon mijn interesse. Als ik met mijn vrouw aan het wandelen ben, ben ik constant bezig aan te wijzen als er achterstallig onderhoud is bij een gebouw. Inmiddels weet zij al wat een koudebrug is en het meterpeil (lacht). Ik geniet er gewoon van als een gebouw er netjes bij staat.

Maar mijn technische kennis helpt mij ook om scherp te zijn op voorstellen van aannemers. De technische expertise heb je echt nodig om goed met de VvE mee te kunnen denken, bijvoorbeeld wat betreft schades of groot onderhoud.

Waar ligt je focus met Loeffen VvE Beheer voor de toekomst?

Dit jaar wil ik met name ervoor zorgen dat de basis goed is. Ik ben nu samen met een collega bezig de administratie in Twinq in te richten. Daarna wil ik persoonlijk kennismaken met de besturen en de gebouwen beter leren kennen. Later dit jaar wil ik graag personeel in dienst nemen die ondersteunende taken kan uitvoeren. Ook zou ik graag met mijn partners en klanten ons dienstverleningsconcept willen door ontwikkelen. Loeffen VvE Beheer biedt hoogwaardig VvE beheer. Maar wat is dat precies? Aan welke standaarden willen wij dat onze dienstverlening voldoet? Ik voorzie dat er veel gebouwd zal worden in de Randstad de komende jaren en veel vraag zal zijn naar hoogwaardig VvE beheer. Op deze ontwikkeling willen wij met Loeffen VvE Beheer inspelen.